A Report on a Self- and Other-Understanding Workshop for New Students Aimed at Developing Emotional Intelligence( EQ) : A Practical Implementation of the 2023 EQ Startup Program
Shunan University The bulletin of Liberal Arts Education Center Issue 1
Page 42-50
published_at 2025-03
Title
EQ 育成を目指した新入生向け 自己理解・他者理解ワークショップ ―2023 年度EQ スタートアップの実践―
A Report on a Self- and Other-Understanding Workshop for New Students Aimed at Developing Emotional Intelligence( EQ) : A Practical Implementation of the 2023 EQ Startup Program
Abstract
2023 年4 月に周南公立大学で開催されたワークショップ「EQスタートアップ」について報告する。このワークショップは周南公立大学が進めるEQ 教育プログラムの入り口にあたる行事として開催され、新入生のほぼ全員が参加した。新入生の大学入学への緊張をほぐし「自己理解・他者理解」を深めるワークショップとして、上級生である「ワークショップデザインⅠ」受講生がその内容を企画し運営する形で行われた。本稿はこの行事について、参加した新入生に対して実施したEQ 質問紙によるEQ 力測定結果とともに報告する。また、旧学部体制のEQ 教育プログラムの一環としてのEQ スタートアップを総括するため、2022 年度「EQトレーニングⅠ」と比較する。
Source Identifiers
[PISSN] 2760-0939
Creator Keywords
EQ
感情知能
デザイン
ワークショップ
自己理解・他者理解
Resource Type
departmental bulletin paper
Publishers
Shunan University Liberal Arts Education Center
Date Issued
2025-03
File Version
Version of Record
Access Rights
open access