コンテンツメニュー

Characteristics of students with special educational needs in high schools in Japan: Focus on student’s grade and gender who are particularly concerned about the teachers

山口県立大学学術情報 Volume 13 Page 33-40
published_at 2020-03-31
04.social_NAGASE.pdf
[fulltext] 1.57 MB
Title
高等学校における特別な支援を必要とする生徒の特徴に関する検討 : 教師が特に「気になる」生徒の性差・学年差に焦点を当てて
Characteristics of students with special educational needs in high schools in Japan: Focus on student’s grade and gender who are particularly concerned about the teachers
Creators Nagase Kai
Creators Oishi Yukiko
Creators Tsunoda Kenji
Creators Fujita Kumi
Source Identifiers
Creator Keywords
高等学校 「気になる」生徒 性差・学年差 友人関係 日常生活
我が国においてインクルーシブ教育が浸透しつつある中で、高等学校におけるインクルーシブ教育の実態を把握することが喫緊の課題となっている。本研究では、高等学校における特別な支援を必要とする生徒の内で、教師が特に「気になる」生徒の特徴について、高等学校教員を対象とした質問紙調査から検討した。その結果、教師が特に「気になる」生徒の中で、2 年生の生徒の方が3 年生の生徒と比べて友人関係上の「気になる」点が見いだされやすいことということが明らかになった。また、教師が特に「気になる」生徒の中で、男子生徒の方が女子生徒に比べて日常生活上の「気になる」点が見いだされやすいことも明らかになった。これらの結果は、高等学校における「気になる」生徒の支援を考える上で、生徒の性別や学年という要因に注目する必要性があるということを示唆している。
Some research has indicated that it is necessary to investigate the current status of inclusive education in high schools, while inclusive education is spreading Japan. This study aimed to examine the characteristics of students with special educational needs, who are particularly concerned about the teachers in high schools. The result showed that it is easier for second-grade students to find points of concern with their friend relationships than third-grade students who are particularly concerned about the teachers. The result also showed that it is easier for male students to find points of concern with their daily lives than female students in whom are particularly concerned about the teachers. These results suggest that it is necessary to pay attention to the grade and gender of students in considering special educational support in high schools.
Languages jpn
Resource Type departmental bulletin paper
Publishers 山口県立大学
Date Issued 2020-03-31
File Version Version of Record
Access Rights open access
Relations
[ISSN]2189-4825