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Practical research on Clothing Upcycling and Design Personas : A Case Study of Workshop for Christmas Creation 2020

山口県立大学学術情報 Volume 14 Page 105-113
published_at 2021-03-31
10.inter_MIZUTANI.pdf
[fulltext] 5.87 MB
Title
服飾のアップサイクルとデザインペルソナに関する実践的研究 : クリスマスクリエーション2020のためのワークショップを事例として
Practical research on Clothing Upcycling and Design Personas : A Case Study of Workshop for Christmas Creation 2020
Creators Mizutani Yumiko
Creators Tamura Nami
Creators Yamamoto Narumi
Source Identifiers
Creator Keywords
服飾デザイン アップサイクル デザインペルソナ SDGs サステナブルデザイン Clothing Design Upcycling Design Persona Sustainable Design
古来より生活の知恵あるいは風習として着物や洋服の古着や残された生地を活用して、新しい衣服や生活小物が作られてきたが、現代のアパレル産業においてもアップサイクルが課題となっている。本論でテーマにしているアップサイクルは、リユースのように、そのままを再利用することやリサイクルのように原料に戻す、つまり布から糸へそしてまた新たな布や別のものを作ることとは異なる。古くなって不要なものを捨てずにもともとの形状や特徴などを活かしつつ、新たなアイデアを加え、デザインすることで別のものを作ることを意味している。その結果作られた衣服にはより高いデザイン性があり、商品としての価値が高まっているというように、アップサイクルは、新たな価値創造をすることを意味している。ファッション領域では、マルタン・マルジェラが自身のブランドを立ち上げた1988年頃から脱構築主義や1980年代のバブル経済を背景とした使い捨て文化への対抗として、古着や鬘、エコバックや壊れた陶器など使い捨てられる前のあらゆるものを活かしたコレクションを発表している。彼のコレクションは芸術性が高く、マルジェラの固有のコンセプトとして評価されていたが、ハイファッションにおいて本格的な追随者は多くなかった。2015年に国連で持続可能な開発目標が採択され、地球温暖化や海洋プラスティックゴミの問題が喫緊の問題となってきた現在、服飾に関する廃棄物はファストファッションや大量生産服のみならず、プレタポルテやオートクチュールにおいても、解決すべき重要課題となっている。ファッション雑誌などのメディアでは「サステナブルファッション」という用語は頻繁に表紙を飾り、特集が組まれている。本論は、こうした時代背景を考慮しつつ、アップサイクルの1つの開発の手法として、回収された服ではなく、所有者が特定の1人であり、その人の服を使って3つのグループが一定のテーマのもとで、それぞれが1セットの服を作るというワークショップを実施した。マルジェラのようなイノベイティブな服飾デザインではなく、服飾におけるデザインペルソナの多様な活用の1つとして実践したワークショップで、服飾デザインのプロセスやその結果について検証し、アップサイクルなデザインの可能性について明らかにした。
Since ancient times, it has been a wise custom to utilize the leftover fabrics of western clothes and kimonos to make new clothes and accessories, but in the modern age upcycling in the apparel industry has become a subject. The theme of this paper is upcycling, which means to recycle and reuse old materials, such as threading a new cloth from an old cloth or creating something different altogether. Rather than discarding things that are no longer needed, by making use of its original form and characteristics and adding a new concept to it, something entirely new can be created.As a result, by virtue of having a high degree of design, the new garments now possess higher value, and in this way, upcycling creates new value.In the fashion field, Martin Margiela launched his own brand in 1988 to protest against deconstructivism and the disposable culture of the 1980’s bubble era by creating his own collection made from using discarded clothes, wigs, eco bags, and broken pottery. His collection has a high degree of artistry recognized as Margiela's unique concept, but there were not many followers of him in the high fashion world.In 2015 the United Nations adopted sustainable development goals, and in the current situation with global warming and plastic trash in the ocean, the problems of not only pollutants in apparel goods and fast fashion but also ready-towear and Haute couture have also become urgent issues needed to be solved. In media such as fashion magazines, the term "sustainable fashion" is frequently featured on the cover.In consideration of this current backdrop, this paper discusses the development of upcycling as a method not to collect clothes but to identify the owner and organize a workshop of three groups which all create clothes using a designated theme. The workshop was not to design innovative apparel in the style of Margiela but to make use of various design personas and to investigate the apparel design process and realize the design potential of upcycling.
Languages jpn
Resource Type departmental bulletin paper
Publishers 山口県立大学
Date Issued 2021-03-31
File Version Version of Record
Access Rights open access
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[ISSN]2189-4825