コンテンツメニュー

KISHIMOTO Isao


Id (<span class="translation_missing" title="translation missing: en.view.desc">Desc</span>)
Bulletin of Sanyo-Onoda City University Issue 7 pp. 85 - 91
published_at 2024-03-31
山口東京理科大学工学部3学科(機械工学科・電気工学科・応用化学科)の1年生向けに「物理学及び演習」(応用化学科は「物理学II及び演習」)として開講している電磁気学分野の入門的講義において,著者らが2022年度第IV期にそれぞれ担当したクラスの受講生に対し電磁気学についての概念調査(BEMA)のプレテスト及びポストテストを実施した結果に関して報告する。これは, 2019年度に2クラスのみで実施した調査の拡大版に相当する。本調査の問題は全問選択式の出題形式であり,オリジナル[Chabay-Sherwood(1997)]は英語で書かれているが,そのH本語版[土佐幸子訳(2014)]を使用した。ここでは,この調査のプレテスト・ポストテストの採点結果について統計的に処理し, 2019年度の結果との比較や学科依存性,入試形態依存性等の解析をする。さらに, BEMAを多次元項目反応理論で解析した文献[Hansen-Stewart(2021)]に具体的に記載されている2つのモデルを本調査の回答データに適用して解析する。以上の解析結果をまとめて報告し,コメントを述べる。
Creators : KISHIMOTO Isao KASAGI Teruhiro KANEDA Kazuhiro YOSHII Ryosuke Publishers : Sanyo-Onoda City University
Bulletin of Sanyo-Onoda City University Issue 6 pp. 73 - 77
published_at 2023-03-13
In open string field theory, we performed numerical calculations with the level truncation approximation method in a-gauge for “double brane” and “ghost brane” solutions in addition to the tachyon vacuum solution in the previous work. These solutions were constructed from one of the solutions in the Siegel gauge at the truncated level 0, 2, and 4, respectively, up to truncated level 20, and their gauge invariants were evaluated for various values of a including a=∞, which corresponds to the Landau gauge. Although these are obtained by restricting the space of string fields to the space spanned by the twist-even universal states, some solutions other than the tachyon vacuum and “double brane” solutions exist at the second lowest truncated level. Here, we evaluate gauge invariants for them and study their behavior. Namely, at the truncated level two, starting from all solutions obtained in a=0 or a=∞ gauge, we construct numerical solutions in various a-gauges by varying the values of a gradually and describe their gauge invariants. Our results might become useful for constructing new physically meaningful solutions at the large truncated level limit.
Creators : KISHIMOTO Isao Publishers : Sanyo-Onoda City University
Bulletin of Sanyo-Onoda City University Issue 5 pp. 87 - 91
published_at 2022-03-31
山陽小野田市立山口東京理科大学工学部l年次の力学の授業(2021年度)において,力学概念調査(Force Concept Inventory:FCI)を実施した。FCIは,基本的な力学概念に関する30の間で構成されており,本調査では日本語版FCI(第2版,石本ら(2011))を使用した。調査は,本授業の初回時にプレテスト,最終回にポストテストを実施し, いずれのテストも同一のFCI間題を使用した。ここでは,FCIプレテスト・ポストテストの得点結果を示し,受験者全体の 授業開始時点での力学概念の理解度,及び授業後のその変化について報告する。また,調査結果の解析から明らかと なった学生が持つ誤概念の実態についても示す。
Creators : KASAGI Teruhiro KANEDA Kazuhiro KISHIMOTO Isao YOSHII Ryosuke Publishers : Sanyo-Onoda City University
Bulletin of Sanyo-Onoda City University Issue 5 pp. 75 - 79
published_at 2022-03-31
The Takahashi-Tanimoto identity-based solution in bosonic open string field theory contains one real parameter a. From various viewpoints, it has been confirmed that the solution is pure-gauge for a> -1/2 and represents the tachyon vacuum for a= -1/2. In particular, we have obtained a consistent numerical result with the above for the "double brane" solution in the previous work using the level truncation approximation. In the literature, we obtained the "double brane" solution in theory around the identity-based solution as follows: firstly, we constructed the "double brane" solution for various values of a at truncation level two, and then we constructed numerical solutions at each a level by level. Alternatively, at each truncation level, we can construct numerical solutions from Kudrna-Schnabl's "double brane" solution, which corresponds to the case a =O, by varying the value of a little by little. We have found that solutions by two methods are in different branches for a region of a at truncation levels 20 and 22. Here, we plot gauge invariants for them and give some comments on consistency.
Creators : KISHIMOTO Isao Publishers : Sanyo-Onoda City University
山陽小野田市立山口東京理科大学工学部1年生向けに開講している電磁気学の入門的講義において,電磁気学についての概念調査(Brief Electricity and Magnetism Assessment,BEMA)を実施した結果を報告する。本調査の問題は全問選択式の出題形式であり,ここではBEMA[Chabay-Sherwood(1997)]の日本語版[土佐幸子訳(2014)]を使用した。調査対象は,筆者らがそれぞれ授業を担当した成績上位クラスと下位クラスである。最初の授業時にプレテストを実施し,通常の授業の最後(定期試験の直前)にポストテストを実施した。ここでは,この調査のプレ・ポストテストの採点結果を統計的に処理し,BEMA の有効性を論じた文献で報告されている調査実施の解析例と比較する。さらに,本講義の中間試験(電気分野)と定期試験(磁気を含む分野)の採点結果との相関を調べ,その解析結果をまとめて報告する。
Creators : KISHIMOTO Isao KASAGI Teruhiro Publishers : 山陽小野田市立山口東京理科大学
Creators : KISHIMOTO Isao KANEKO Misaki KOARAI Tatsuki FURUDO Masaya Publishers : 山陽小野田市立山口東京理科大学